Как да си направим катер от стъклопластик
Предлагам на вашето внимание метод за самостоятелна
постройка на малки съдове
Предложена от Брюс Робертс Хъдзън за корпуси на
катери и яхти със сравнително големи размери/7,5-18 м/.
Например за строежа на катера “Waverunner-285”,чертежите на общото разположение и езкиза
на обводите са тука по-надолу показани.Това е достатъчно мореходен глисиращ
катер,който може да се използва за морски разходки и туризъм.
Лодката има повишен надводен борд и значителна
широчина,която позволява да се разместят
в носовата част:каюткомпания с камбуз и тоалетна а в кърмовата част под кокпита
двуместна каюта.
Поста за
управление е разположен над моторния отсек и е защитен с наклонено челно
стъкло,което прави завет даже и на кърмовия кокпит оборудван с меки дивани.
Благодарение на голямата си ширина по
скулата катера има голяма устойчивост на стоянка а повишената килеватост на
дъното в кърмата спосoбства
за мек ход при вълни.
Сподели във Фейсбук
Основни данни на катера «WAVERUNNER-285»
Дължина най-голяма, м
8,73
Дължина по водолинията, м
7,33
Широчина, м
3,05
Газене, м
0,51
Мощност на двигателя, л. с.
250—500
Скорост, км/ч
28—56
Сподели във Фейсбук
Основни данни на катера «WAVERUNNER-285»
|
|
Дължина най-голяма, м
|
8,73
|
Дължина по водолинията, м
|
7,33
|
Широчина, м
|
3,05
|
Газене, м
|
0,51
|
Мощност на двигателя, л. с.
|
250—500
|
Скорост, км/ч
|
28—56
|
Схема на обводите на корпуса
Общо разположение на катера
Катера
е разчетен да носи един или два двигателя да носи един или два двигателя до
обща мощност от 500 кс.
Този
катер го наричат още „Скандинавски експрес”.хиляди такива катери браздят водите
на Швеция,Норвегия и Дания.
Опита
на съдостроителите-любители показва,че катера построен самостоятелно
излиза
с 50 до 70% по-евтино в сравнение на лодка купена от производител.Но главния
стимул за много любители се явява удоволствието от използването и усвояването
на нови познания в професии ,които са необходими при строителството на лодки.
Предлаганата
технология за строителство на катери от стъклопластик не е последна дума в
съдостроенето- тя просто отразява опита,получен от много съдостроители-любители
при самостоятелната постройка на
единични съдове или малка серия .
Метода разглежда изготовяването на необходимото оборудване с минимални разходи
на труд и материали.Този метод е в най-голяма степен пригоден за построяването
на единични катери от 7,5 м. до 18 м.
Както и при строежа да
съдове от други материали е необходимо да са започне с разчертаването в мащаб
1:1 върху шперплат или дебел картон на шпанготите,форщевена и транеца. Като
шперплата или картона е необходимо да е поне с 300 мм. по-широк и поне с 400 мм.
по-висок от корпуса на катера.Това позволява направо
по тези чертежи да се сглобяват шаблоните на шпангоутите и форщевена. Горните
краища на шпангоутите трябва да се удължат до определена височина която на чертежа
се изобразява като хоризонтална линия перпендикулярна на линията на
ДП/диаметрална повърхнина/ която се нарича „шерген линия”.
Височината на тази линия е произволна/но
трябва да е еднаква за всички шаблони/ и трябва да е съобразена с факта ,че
отгоре ще се работи. Шерген планките съществено улесняват подравняването на
шаблоните .
При разчертаването на
чертежите в мащаб 1:1 е необходимо да се отпусне навън дебелината на летвите и
дебелината на листовия материал.Тоест необходимо от теоритичната линия на всеки
шпангоут са се отпусне навън сбора от дебелините на летвите и листовия материал
от който се направи матрицата.
Шаблоните могат да се
направят от летви или дебел шперплат,като на снадките се поставят планки от
шперплат фиксирани с пирони и лепило.Трябва да се има в предвид,че при построяването
на матрицата на някой от шаблоните ще се наложи да се направи скосяване за това
е необходимо да не се коват пирони до самата работна повърхнина на шаблоните.
Преди да се започне сглобяването на шаблоните
в матрица е необходимо ба се помисли дали е възможно бъдещата матрица да може да
се накланя от борд на борд което
съществено ще улесни изливането на лодката.Може отдолу на цялата конструкция да
се монтират две дъги,които ще дадат възможност да се работи без да се влиза
в матрицата при работния процес.
След като се фиксират надлъжните
греди или дъски върху които ще се монтират шаблоните,се обозначават
местата където ще легнат тези шаблони.Между две високи стойки се опъва
стоманена струна която е по дължина и лежи в ДП /диаметралната повърхнина/.Втора
такава струна може да се опъне по шерген линията.На шерген планката на всеки
шаблон и в долната част на шаблона предварително трябва да са нанесени белези
показващи ДП по които всеки шаблон се подравнява на основата.При това с помощта
на отвес се контролира вертикалността на всеки шаблон по две оси.последни се
поставят шаблоните на форщевена или на ахтерщевена или на транеца ако няма
ахтерщевен.
Конструкция на матрицата за отливането на пластмасов корпус на катер
1 — надлъжни елементи на основата; 2 – шперплатови
кници; 3 — обшивка на транеца с летви;
4 — напречни жаблони на извития транец; 5 — стойка
на транеца в ДП; 6 — летви на
обшивката;
7 —горен надлъжен укрепващ елемент на височината на
шергел линията ; 8 — шаблони по
шпангоутите; 9 — летва по горния край на борта; 10 —шперплатова накладка между
шаблоните;
11 — диагонал; 12 — шаблон на форштевена; 13 —
шаблон на кила; 14 — летви по скулата;
15 — дъски на шаблона по шпангоута; 16 — дъски на висящо скеле; 17 — настилка на висящото скеле; 18 — радиус на
закръгляване на скулата ; 19 — листов
материал (шперплат,фазер..);
20 — канал за шаблона на кила ; 21 — шерген-летвата
на шаблона .
Разбивка на контурите на шаблоните на матрицата
1 — шерген-линия; 2 — развивка на изпъкналия транец; 3 — размер, който трябва да се прибави към теоритичния чертеж на шпангоута/дебелината на летвите плюс дебелината на листовия материал/; 4 — шаблон; 5 — основна линия.
При монтиране на
шаблоните най-добре е да се започне със шаблона на мидел-шпангоута.След като се
убедим,че шаблона е поставен вертикално на предварително обозначеното се място
и е перпендикулярен на ДП,той се фиксира към основата и се укрепва с
диагонали.Този шаблон ще е базовия с чиято помощ се монтират и останалите.
След като се монтират шаблоните на
шпангоутите се монтират тези на кила,форщевена и стойката разположена в ДП с
чиято помощ ще монтира и шаблона на транеца,се пристъпва обшиването на вътршната
повърхност с летви.
За тази цел се използват летви 12-15 мм. дебели
и 50 мм. широки.За дъното могат да се използват и летви широки до 100 мм. Дъжината
на летвите трябва да е по-голяма от дължината на корпуса с 100-150 мм. за
по-голямо удобство при напасването
им.Първо се поставят по две летви по скулата: едната по борда а другата по
дъното.Следват рейките по линията на горната част на борда.Понеже са по-дълги те
се оставят да стърчат извън кърмата,като те ще помогнат при монтажа на шаблона на
транеца. Ако транеца е изпъкнал се поставят два или три хоризонтални шаблона на
неговата форма закрепени към вертикалната стойка в ДП.Следва обшиването на
транеца с вертикални летви,кото правилността на формата може да се
проконтролира с шаблони от картон отвътре .
Едновременно с обшиването
на транеца се обшива и корпуса с летви.За да не се усуче матрицата летвите се
коват или лепят по шаблоните като се редуват ту от едната страна на
бода/респективно дъното/,ту по другата.Когато летвите са поставени отвън между
шаблоните се приковават ивици шперплат с дебелина 10-12 мм,които осигуряват
връзка между летвите и по-плавни форми на
корпуса.
След проверка на плавността на формата
образувана от летвите се пристъпва към закрепването на листовия
материал/3-4 мм. шперплат, фазер или…/Понеже този листов материал ще послужи за
форма на бъдещия корпус се препоръчва да се използват колкото се може по-малко
пирони или винтове.За предпочитане е да се слепва листовия материал към
летвите,като така се избегнат следите от винтове и пирони по готовия
корпус.Листовете се поставят като се редуват бордовете и двете части на
дъното.При поставянето на листовия материал е необходимо да се припаснат
отделните листове колкото е възможно по- плътно за да се намали последващото
китосване.
Ако се планира построяването на повече от един
корпус е необходимо отвътре на матрицата да се нанесат няколко слоя смоли с
последващо шкурене и полиране.
От качеството на
повърхността на матрицата зависи и качеството на повърхността на бъдещия корпус.
След като матрицата е
готова за изливане се полагат един или два пласта разделителена паста като след
всяко пастиране се и притрива с мек парцал.
Дори и след отливането да се предполага
боядисване е правилно да се започне с гел/боядисан или безцветен/.Гела дава
износоустойчивост,водоустойчивост и светлоустойчивост на корпуса.Отливането
може да започне при сухо време с температури над 20 градуса и при влажност под 65%.Първия слой гел се
нанася с четка или пистолет/неразреден!!!!/ като дебелината да е рамките на
0,4-0,6 мм.
След като гела се
втвърди но не повече от 24 часа се полага и първия пласт смола със
стъклен напълнител/мат
или стъклотъкан/.Първия слой е с възможно по-лек материал
/250-300гр./м2/.Препоръчително е да се полагат не повече от два пласта на
ден,така се прави за да се избегнат деформации при свиването на смолата при
стягане.
Конструкция на матрицата за отливането на пластмасов корпус на катер
1 — надлъжни елементи на основата; 2 – шперплатови кници; 3 — обшивка на транеца с летви; 4 — напречни жаблони на извития транец; 5 — стойка на транеца в ДП; 6 — летви на обшивката; 7 —горен надлъжен укрепващ елемент на височината на шергел линията ; 8 — шаблони по шпангоутите; 9 — летва по горния край на борта; 10 —шперплатова накладка между шаблоните; 11 — диагонал; 12 — шаблон на форштевена; 13 — шаблон на кила; 14 — летви по скулата; 15 — дъски на шаблона по шпангоута; 16 — дъски на висящо скеле; 17 — настилка на висящото скеле; 18 — радиус на закръгляване на скулата ; 19 — листов материал (шперплат,фазер..); 20 — канал за шаблона на кила ; 21 — шерген-летвата на шаблона . |
За тази цел се използват летви 12-15 мм. дебели и 50 мм. широки.За дъното могат да се използват и летви широки до 100 мм. Дъжината на летвите трябва да е по-голяма от дължината на корпуса с 100-150 мм. за по-голямо удобство при напасването им.Първо се поставят по две летви по скулата: едната по борда а другата по дъното.Следват рейките по линията на горната част на борда.Понеже са по-дълги те се оставят да стърчат извън кърмата,като те ще помогнат при монтажа на шаблона на транеца. Ако транеца е изпъкнал се поставят два или три хоризонтални шаблона на неговата форма закрепени към вертикалната стойка в ДП.Следва обшиването на транеца с вертикални летви,кото правилността на формата може да се проконтролира с шаблони от картон отвътре .
Коментари
Публикуване на коментар